Cat de importanta este evaluarea unei masini second hand?. Masina de mai jos costa destul de  mult pe piata de masini second hand, comparand cu un alt brand, dar poate cu 2000-3000 Euro mai putin decat o masina premium similara.

Evolutia catre gama premium impreuna cu pretul sub medie, poate fi foarte tentanta pentru un client, suficient cat sa plateasca imediat pretul cerut. Pentru multi clienti pretul este singurul criteriu de achizitie. Suntem contactati zilnic de persoane care, inainte sa afle informatii despre istoricul si calitatea masinilor, ne intreaba care este pretul.

Pretul

Pretul unei masini second hand este un element important dar foarte greu de evaluat. Spre exemplu, din perspectiva noastra, a clientilor, nu putem stabili cu exactitate daca pretul de 5800 Euro pentru un Logan 2013 diesel este corect sau nu. Acelasi Logan la alt vanzator costa 5900 Euro si poate la altul costa 5700 Euro. Nu exista aceleasi criterii ca la o masina noua. Spre exemplu, la toate Showroom-urile Dacia Loganul este 9500 Euro fix + alte mici avantaje oferite de fiecare vanzator: revizii, covorase, etc. In aceasta situatie lucrurile sunt clare, asta este pretul de vanzare, punct.

Multi dintre noi, in pragul unei achizitii facem greseala de a lua in calcul doar pretul unei masini second hand, pentru departajarea ofertelor.  Din pacate, o reducere de pret nu inseamna neaparat un deal bun facut. Salvam 200 Euro acum si cheltuim mii de Euro in urmatorii ani.

Cand cumparam

In primul rand, pentru a cunoaste foarte bine ce cumparam, sfatul nostru este sa faceti o verificare completa a vehiculului. O verificare la un dealer specializat costa intre 200 si 300 lei. Verificarea presupune diagnoza, erori bord, daca masina a fost vopsita, daca masina a fost lovita, daca functioneaza tot, daca motorul merge regulat, daca toata instalatia functioneaza, etc. O astfel de verificare este mai putin probabil sa poata fi facuta Duminica dupa amiaza. Asa ca, indiferent daca exista presiuni asupra voastra, precum ca masina se vinde Luni, ca vine altcineva cu banii si ca veti pierde o ocazie buna, NU luati masina fara sa cunoasteti istoricul de intretinere!

Istoricul interventiilor

De obicei, un vanzator care nu are nimic de ascuns, posteaza impreuna cu anuntul si seria de caroserie a vehiculului. In acest fel, doritorii de achizitie pot verifica la orice reprezentanta toate interventiile efectuate. Acestea nu vor aparea daca masina nu a fost intretinuta in reteaua autorizata. Aici apare un semn de intrebare pentru ca nu vom sti niciodata ce trecut are masina respectiva. Oare km sunt reali? Incepem sa facem calcule: „Daca a facut 20.000 pe an, atunci km sunt reali. Dar daca a fost pe taxi si km sunt dati inapoi?”

Argumentele vanzatorului

Un proprietar care sustine ca a avut mare grija de masina, ca a bagat doar ulei scump, piese de origine, ca a mers doar in weekend, trebuie sa va raspunda si de ce a preferat sa intretina masina in alte ateliere decat cele autorizate de catre producator. De acord, exista si alte ateliere multimarca dar si acestea pot fi autorizate de catre producator. Cu alte cuvinte, acestea functioneaza la fel ca orice reprezentanta auto si au acces la platforma online de intretinere, au diagnoza, documentatie, mecanici certificati, etc. Dar ce se intampla cand vanzatorul nostru nu a reparat masina nici in aceste service-uri? singura varianta ramasa: „Service-uri la coltul blocului sau la un prieten care a lucrat la reprezentanta si are un service in curte….” In aceste situatii in care este aproape imposibil sa verifici istoricul unui vehicul, recomandam cu tarie o verificare completa la un atelier autorizat.

Actele

Acesta este un aspect foarte important pe care trebuie sa-l luati in calcul tot timpul. A cui este masina? Ce calitate are vanzatorul? Este masina lui? Este un intermediar? Nu este nicio problema daca luati masina de la un dealer sau o persoana care se ocupa cu asa ceva. Pana la urma este vorba de un business din care se castiga bani. Ideal este sa alegeti o masina corecta. Prin urmare, pentru a nu fi pusi in situatia in care veti negocia si apoi sa trebuiasca sa alergati dupa acte, trebuie sa solicitati urmatoarele documente: a) talon si carte (ce/cati proprietari apar pe carte, care este anul real de fabricatie, daca exista ITP expirat sau nu). Intrebati in legatura cu istoricul privind schimbul de proprietari; b) in cazul intermediarilor, solicitati actele de achizitie (factura/contract, certificat fiscal, fisa de inmatriculare).

Fisa de inmatriculare trebuie obligatoriu vizata la Taxe Locale. Exista situatii in care masinile sunt vandute de catre firme, dealeri autorizati. In acest caz, este suficienta factura de achizitie. Dealerii de masini second hand, de obicei fac un singur drum la Adm Financiara, atat pentru impunere cat si pentru scos din evidenta. In aceste situatii, trebuie sa verificati firma care va vinde vehiculul: este activa, are dosare pe rol, are datorii, etc.; c) in cazul persoanelor fizice, trebuie sa solicitati certificatul fiscal inainte de efectuarea platii (in cazul persoanelor fizice este foarte greu sa solutionati o speta juridica de acest gen).

Riscurile unui vanzator

Un dealer autorizat nu va risca niciodata activitatea curenta pentru o inselaciune de 5000 Euro; d) cartea de identitate a persoanei care vinde masina (trebuie sa va asigurati ca persoana respectiva este proprietarul masinii). De multe ori, samsarii evita sa cumpere masini pe numele lor si folosesc acte de identitate ale prietenilor, sotiilor, etc. Acest lucru se intampla din cauza impozitelor pe care trebuie sa le plateasca. Nu este o problema ca negociati cu altcineva insa trebuie sa aveti grija cine semneaza pe acte. Un contract de vanzare-cumparare se scrie la calculator foarte simplu, fara sa existe un control riguros. De asemenea, mare atentie la restul documentelor: RCA valabil, rovinieta, ITP, etc.

Evaluarea unei masini second hand

Este pasul cel mai important pentru a ne decide daca mergem mai departe sau nu. In primul rand, trebuie sa faceti o prima evaluare la locul stabilit cu vanzatorul.

Liniile / rosturile: Aici ne referim la toate imbinarile, laterale capota, bara fata, bara spate, usi, portbagaj. Acestea trebuie sa fie egale pe toata lungimea. O masina care a fost lovita si „pregatita” pentru vanzare nu va avea aceleasi imbinari.

Geamurile: Pe geamuri (dreapta jos) exista o cifra precedata de puncte, spre ex: ………13 pt anul 2013, ………..12 pt 2012, etc. Daca vechimea geamurilor este mai mica decat a masinii, este important de stiut de ce au fost schimbate, mai ales cele laterale sau luneta unde este mai putin probabil sa existe daune provocate de pietre sarite de pe carosabil.

Elementele vopsite: se poate verifica foarte usor daca o masina a fost vopsita: balamale usi, chedere „gazate”, contra aripi, interior usi, interior portbagaj. Daca aveti un magnet, puteti testa „aderenta” pe diverse portiuni. Acolo unde exista lovitura, exista si chit pentru reparatie si automat magnetul se „lipeste” mai greu. Puteti cere permisiunea vanzatorului pentru a inlatura chederele de la usi si a observa daca exista interventii la imbinari. Daca exista urme de sudura sau vopsea, este clar ca masina a fost implicata intr-un accident lateral si probabil s-au declansat si airbag-urile, tb testata obligatoriu.

Accidente ascunse

Lovituri / accidente: Este relativ simplu sa faceti o prima evaluare si sa identificati daca masina a fost implicata intr-un accident sau nu. Ridicati capota si observati lonjeroanele (exista urme de sudura?), imbinarea aripilor (daca exista goluri la imbinari, atunci a fost lovita). Observati daca exista elemente schimbate (radiatorul, farurile, grila fata, etc).

Porniti AC si vedeti daca functioneaza conform. Daca nu merge, exista pierdere de freon (posibil in urma unui impact, exista fisura pe conducta). Asa cum am mentionat mai sus, verificati anul de fabricatie pentru toate geamurile. Indepartati chederele de la usi si observati daca au fost vopsite si daca prezinta urme de sudura.

Indepartati mocheta din portbagaj si observati daca apar urme de reparatii.

Evaluarea unei masini second hand (starea tehnica): Porniti motorul la rece si observati daca are un mers regulat sau nu si daca scoate fum anormal. Observati daca exista scurgeri de lichide pe motor. De obicei, o masina pregatita pentru vanzare este curata la motor si asta trebuie sa va puna pe ganduri. Verificati nivelul de ulei si culoarea uleiului. De asemenea, verificati nivelul celorlalte lichide (servo, racire, etc). Culoarea si consistenta lichidului de racire trebuie sa fie normala.

Incercati ambreiajul. Daca tine sus, este pe duca si trebuie sa va pregatiti sa-l schimbati. Incercati toate vitezele pe loc si observati daca exista probleme. Cu motorul pornit, bracati volanul usor maxim stanga – dreapta si observati daca se aud zgomote (atat cel generat de pompa de servo cat si cel al casetei de directie).

Observati daca exista martori aprinsi in bord. Atentie la cei de culoare rosie. Apoi, exista martori aprinsi din cauza pompei de injectie sau filtru de particule. Si aici trebuie sa fiti atenti.

Faceti o proba de drum si observati daca masina ruleaza drept sau trage in laterale. Apoi, schimbati in mers toate vitezele si observati daca exista probleme. De asemenea, observati articulatia pe suprafete usor accidentate.

Pretul

Am lasat la urma acest criteriu pentru ca din punctul nostru de vedere, pretul este mai putin important. In general, pretul este stabilit intre cerere si oferta. Exista mici variatii de poate 5% intre masini, asta se traduce in cateva sute de Euro. Spre exemplu la o Dacia Logan din 2013, variatia poate sa fie intre 200 si 300 Euro. Din punctul nostru de vedere, pentru o masina care merita, diferenta de 200 Euro reprezinta o suma foarte mica. Daca exista un buget disponibil de 6000 Euro, atunci cu siguranta facem rost intr-un fel sau altul si de 200 Euro. Mai bine o masina putin mai scumpa si buna decat o gramada de fiare cu probleme.

In concluzie, daca identificati o masina si trece cu brio testele de mai sus, va recomadam sa o cumparati chiar daca pretul este usor mai ridicat decat cea mai ieftina de pe internet. Important este sa fie in acea marja de 5% care, conform statisticilor, pentru un produs second hand, este acceptabil.