Cu totii am fost pusi in fata acestei dileme: ” Sa-mi cumpar masina noua sau second hand?”. Care este cea mai buna masina pe care o putem cumpara?

Instinctul ne spune ca masina noua este cea mai buna. De ce?: nu a folosit-o nimeni, are garantie, este un model nou, etc. Nu voi incerca sa demontez achizitiile de vehicule noi. Este evident, tocmai acesta este motivul pentru care exista vehicule second in piata. Insa, din perspectiva unui fost, actual si cu siguranta viitor client de vehicule, voi incerca sa scot in evidenta criteriile pe care le iau in calcul atunci cand decid sa-mi cumpar o masina. Prin urmare, ma voi referi strict la o persoana fizica pusa in fata acestei dileme: „Masina noua sau second hand?”

Sa presupunem ca dispunem de un buget de 10.000 Euro. La acest buget, optiunile pentru o masina noua nu sunt asa multe. Pentru a ne fi mai usoara comparatia, vom lua ca exemplu o Dacia Logan Laureate 1.5dCI, o durata de utilizare de 3 ani cu o vechime maxima a masinii de pana la 5 ani si un rulaj de 25.000 km anual.

Criteriile care stau la baza achizitiei unui vehicul:

Pentru achizitia unei masini, in afara de criteriile estetice, trebuie sa luam in calcul si aspectele financiare, costurile. Cu alte cuvinte, cat platesc pe masina, cat ma costa sa o intretin si la ce pret o vand?

In primul rand, trebuie sa stiti ca o masina se depreciaza brusc in primii ani si apoi mai lent in urmatorii. Spre exemplu, masina costa dupa anul 1 (85%), dupa anul 2 (75%), dupa anul 3 (65%), dupa anul 4 (60 %), dupa anul 5 (55%). Ritmul de depreciere dupa al 5-lea an este la fel de lent. Cu alte cuvinte, Loganul nostru ar trebui sa coste, dupa 3 ani de utilizare, undeva in jurul valorii de 6500 Euro. Concret, daca o vindem, pierdem 3500 Euro din investitia initiala.

Pentru o utilizare de 3 ani, recomand achizitia unui vehicul de 2,3 ani vechime si o utilizare de maxim 3 ani pana la revanzare.

Masina noua sau second hand?

Masina noua: Pierdem 3500 Euro dupa 3 ani

Masina SH 2 ani vechime (rulaj 50.000 km): investitie initiala 7500 Euro si revanzare cu 5500 dupa 3 ani. Pierdere 2000 Euro din investitia initiala.

Comparand cele doua scenarii, ramanem cu 1500 Euro in castig daca alegem un vehicul SH.

Uzura unui vehicul dupa 2,3 ani de zile nu este mare. Bineinteles ca trebuie sa fim atenti la ce cumparam. De preferat ar fi sa luam o masina dupa prima mana, o masina cu istoric in reteaua autorizata, fara incidente majore, folosind o sursa sigura (Ex: masini iesite din Leasing Operational).

Costuri intretinere

Referitor la costurile de intretinere, pana in 150.000 km nu ar trebui sa apara probleme deosebite. Costurile sunt aceleasi: revizii, consumabile, etc. Distributia se schimba la 80.000 km, practic, aceleasi costuri in cele doua scenarii. Este adevarat ca ar putea sa apara cheltuieli neprevazute (anvelope, schimb baterie, etc). Aceleasi costuri pot fi si in scenariul cu masina noua.

Daca doriti neaparat sa cheltuiti 10.000 Euro, atunci puteti face aceeasi comparatie intre o masina noua de 14.000 si o masina similara SH (2,3 ani vechime) care costa 10.000 Euro.

Desigur, deprecierea este diferita fata de modelul de masina. Pentru unele masini, deprecierea este mai mare, astfel incat, dupa 4 ani de zile, ajung sa coste 35% din valoarea de nou. Pentru altele, deprecierea este mai lenta: cost revanzare 50% sau chiar 60% din pretul de achizitie.

Valoarea de revanzare

Valoarea de revanzare este stabilita de raportul intre cererea si oferta din piata SH. De asemenea, o masina premium se devalorizeaza brusc. Spre exemplu, un BMW 320 care a costat 40.000 Euro in 2012, se vinde acum cu 14000 – 15000 Euro, 65% depreciere. Iar daca ne orientam catre unul din 2011, modelul vechi, il putem cumpara lejer cu 11000 – 12000.

Apoi, trebuie sa tineti cont ca sunt optiuni care se devalorizeaza complet si altele care cresc valoarea de revanzare. Spre exemplu, o masina la revanzare isi pastreaza pretul daca are cutie automata, Xenon, AC automat, Jante aliaj, etc. Sunt dotari foarte importante pentru confortul soferului. Apoi, sunt dotari care conteaza mai putin in argumentarul unui vanzator de masini SH: incalzire in scaune, navigatie, trapa, alarma, scaun pasager reglabil pe inaltime, hayon actionat electric, bare longitudinale, etc. Acest gen de dotari nu pot convinge un client. Acesta ar alege imediat o masina cu jante si cutie automata in detrimentul uneia cu bare longitudinale si tapiterie din piele dar fara jante  din aliaj si cutie de viteze  manuala.

Masina noua sau second hand?

Din perspectiva unui client persoana fizica, eu as alege SH.

Daca ne referim la o companie, lucrurile sunt total diferite: alte preturi de achizitie, alte costuri de intretinere, alt management al flotei, alt regim de exploatare, avantaje fiscale, etc. In aceasta situatie, vehiculele noi sunt recomandate.

Mai multe detalii aici.